lauantai 7. heinäkuuta 2018

auto ja ahdistus

Näin äsken merkillisen parivaljakon. Auto ajoi suojatien yli perässä tulleen maasturin aggressiivisten tööttäilyjen saattelemana. Maasturin sisällä istunut esitti turhautumisen elkeitä molemmat kädet irti ratista, siis niinä hetkinä kun ei soittanut torvea. Kun kumpikin näytti menevän ulkoapäin katsottuna aivan normaalia tilanteeseen sopivaa vauhtia, tilanteessa ilmeni väistämättä jotain outoa komiikkaa - en edes tiedä, mitä tuo muistutti, mutta jos savannin peto pystyy näkemään sellaisia ihmiselle ominaisia "juuttumisunia", joissa liike on vaikeaa, ja jahtaisi sitten tuollaisessa unessa pienempää eläintä, niin se tilanne voisi ehkä näyttää ulkoapäin tuolta.

Jäin pohtimaan, onko taustalla enemmän se, että alun perin aggressiiviset ihmiset ostavat herkemmin autoja, vai se, että ihmisen luonne pyrkii heikkenemään kaupunkiliikentessä. Kun nimittäin miettii aggression klassisia teoretisointeja - että siinä on kyse frustraatiosta - asia tulee oikeastaan aika ymmärrettäväksi. Auto heikentää monilla tavoin siinä istuvan ihmisen sopeutuvuutta ympäristöönsä. Koetapa nyt vaikka kiivetä puuhun tonnin painoinen metallikehikko ympärillä. Samalla jo pelkkä vauhti estää tilanteiden ja esineiden normaalin tarkastelun: esimerkiksi etanan päälle astumista ei välttämättä edes tajua.

Päädymme siihen, että autoilijan raivo lähtee raa'an biologisesta hengenhädästä, kokemuksellisen vammautuneisuuden tuottamasta ahdistuksesta. Lisäteoreemana voisi esittää, että mitä epäkäytännöllisempi ja vieraannuttavampi auto on biologisessa mielessä, sitä vahvemmin se tätä oloa tuottaa. Fyysisissä töissä sain usein kunnian istua pakettiautossa pelkääjän paikalla, ja siinä selvisi monen edellä tai takana ajavan tai muuten elelevän henkilön seksuaalinen suuntautuneisuus muiden arveluttavien parametrien keralla. Muuttoapuhenkilönä olen jopa nähnyt parin viehättävän leidin kommentoivan suojatietä ylittävän mummon käyntiä henkevillä sanoilla "jos ei askel pitene, elämä lyhenee". Samoinhan itäeurooppalaisten uusrikkaiden autot tai nykyään laajemminkin suositut katumaasturit ovat proteeseina erityisen kömpelöitä.

7/7/2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti