lauantai 2. kesäkuuta 2018

Sosiaalisen median ytimessä prosessina on eettis-moraalisten keskinkertaisuuksien kiipeily toistensa "virheitä" (virheitä suhteessa sovinnaiseen moraaliin) käyttäen toistensa niskaa pitkin kohti jonkinlaisia positiivisen minäkuvan välähdyksiä, vailla toivoa kestävästä identiteetistä. Se on vähän kuin individualistien flagellanttikulkue, jossa jokainen mieltää olevansa syntinen, mutta vähemmän syntinen kuin "eräät muut".

29.5.2017
Olen tullut joskus miettineeksi sellaisen salomolaisen riidanratkaisun mahdollisuutta, että julistaisi oikeassaolijaksi sen osapuolen, jolle ajatus toisen kanssa rakastelemisesta (tai läheisyydestä muuten) on vähemmän vastenmielinen. Tässä on ainakin jonkin verran syvempi pointti kuin se rienaus, jolta tämä äkkiseltään saattaa kuulostaa: riidan teema on tavallaan puhtaampi sille, joka ei yritä käsitteillä torjua toista. Näin siis, kun ilmiriitaan ollaan jostain syystä päädytty.

*

Se että seksinnälässään voi toimia enemmän oikein ei välttämättä edes johdu siitä että silloin farisealaisuuden väistää, vaan se voi tulla siitä, että ihmisen korkein hyvä on keskinäinen läheisyys, kun taas ideologinen ihminen on nimenomaan tuon tärkeimmän suhteen invalidi, siihen pisteeseen, että jopa henkisellä tasolla sen ympärillä on ainakin jonkin korkuinen muuri. 
 Tämä asia on näin jotenkin niin perustavan suoraan, että lähes kukaan ei näe tätä. Mutta jotkut yksittäiset kyllä näkevät.

3.6.2018/2.12.2016
orf

Kuuleeko Keskus?

Täällä Orfeus! No nyt on tällanen hässäkkä täällä menossa, että kävin tässä Manalassa. Oli aika soutu ja jännitti aika paljon, ja sit Kerberoksen kans meni kaikki OK, joo ja Haadeksen kaa ei silleen mitään ongelmia, mut toi Eurydike ei nyt tullut mukaan, kun sillä oli joogatunti. Mitä tehään? Ai se on tämmöistä nykyään? No okei, täytyy tulla joskus toiste. Kuullaan.

30.5.2017
Ruodin tällaista lausetta:

"Minusta ihmisen seksuaalisuus on moninainen ja siinä on huikeasti eri ulottuvuuksia."

Tämän lauseen propositionaalinen sisältö on mitattavissa kääntäen:

"Minusta ihmisen seksuaalisuus ei ole moninainen eikä siinä ole mitään ulottuvuuksia."

Pointti siis, että ideologinen ajattelu voi koostua tosi pitkälti siitä, että postuloi jotain
sen tason "yleistä typeryyttä", ettei sellainen ole oikeasti ollut mahdollista koskaan.
Tavallaan ideologinen totuus on jäävuoren irtisahattu hattuosa.

3.6.2017
"Syksyllä luonto rupeaa kuolemaan. Se on suomalaiselle tärkeää." - Työnjohtaja X.Y
Miksikähän herrasmiehet sijoitetaan aina vanhaan aikaan?
 
3.7.2017
Jotenkinhan maailman ja minkä tahansa siitä muodostetun kuvan välillä on jokin jännite, jota foliohattuhenkiset perfektionismissaan inhoaa.

Todellisuus ei voi virrata meidän aisteista sellaisenaan sisään, ja vaikka voisikin, törmättäisiin aina uudelleen siihen, että meidän tajunnalla on muitakin funktioita kuin todellisuuden piirto. On yksilöiden väliset heitot ja aika nyt ainakin. Tajunnan pitää silloittaa näitäkin. Tämä tuo muassaan tiettyjä huumorinsukuisia ilmiöitä, kuten banaliteetin ja tylsyyden tajua, jota foliosakissa on verraten vähän.

Foliohattujen suuri unelma ei ole niinkään vallasta vapautuminen tai totuuden paljastaminen vaan nimenomaan ikuinen karnevaali. Jatkuva ratkaisevalla hetkellä elo.

7/7/2017
Japanissahan on näitä hieromatuoleja, ja Euroopassa lentokentillä. Japani on maailman lentokenttämäisin maa.

8.7.2017
"Schettino pakeni laivalta melko nopeasti, ennen kuin kaikki hengissä selvinneet matkustajat saatiin pelastettua. Schettino kiisti tämän sanoen, että hän putosi pelastusveneeseen." (Wikipedia)

Kyllä tähän jotakin kulminoituu.
vapahtaja

Vittu mikä termi: vapahtaja. Simahtaa, heilahtaa, romahtaa, pimahtaa, vapahtaa.

22.7.2017
"Suvaitsevainen." Mutta ei siinä kehumielessä kuin hän itse kokee tämän sanan. Vaan merkityksessä, että hän suvaitsee kävellä täällä keskuudessamme, suvaitsee silloin tällöin kokea ja ilmentää tunteita. Suvaitsee kuunnella mielipiteitämme ja kumota niitä mielestään. Suvaitsee harrastaa seksiä.

7.9.2017
fin

Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme halua tulla, olkaamme siis amerikkalaisia.

14.9.2017
Maailman perii ne joita ei haittaa että reittä sivelevä käsi on tarkoitettu nähtäväksi kolmansille.

1.10.2017
Keskikokoisen suomalaisen kaupungin ulkomuoto herättää minussa enenevää klaustrofobiaa. Se taitaa olla nimenomaan klaustrofobiaa, vaikka tilaa riittää. Vähyys painaa ihmiset kasaan tuulipukujensa alle.

10/10/2017
Firma muuttuu professionaalisemmaksi ja se näkyy mm. koulutusreissusta Euroopassa, jonka yhteydessä käydään bordellissa.

Sen sijaan että moralisoisin tätä, koen tämän esimerkkilisenä ilmiönä Suomen virallisen feministisen diskurssin väistämättömästä kääntöpuolesta. Woody Allenin kuvaama seksuaalimaailma oli kompleksinen ja inhmillinen. Nykyään on kompleksinen (valheellinen, narsistinen jne.) JA täysin, syvästi epäinhimillinen. Vaihtoehdot ovat viktoriaaninen perhe, porno ja siinä välissä erilaisten eri tavoin ja mielessä kaupallisten ratkaisujen meri Tinderistä punaisiin lyhtyihin. Käymälä-blogi antaa tästä ehkä ainoana jonkin edes viitteellisesti rehellisen kuvan. Ongelma kun on, että toisin kuin jossain vanhassa merimiesromantiikassa, kyseessä ei ole mikään syfiliittinen, thanatoksen ja eroksen yhdistymisestä outoa estetiikkaa saava hulluuden alue, vaan nimenomaan jääkylmän rationaalisuuden ja infantiilin irrationaalisen itsekkyyden (ikuisen elämän tavoittelun ja kapeasti ja lyhyesti ymmärretyn hedonen tavoittelun) seos, jonka kuvaaminen ei ole seksikästä, vaan pikemminkin häiritsevän vulgääriä ja groteskia. Rumuus on täällä tänään.

11.10.2017
Tässä yhteiskunnassa jos haluaa tehdä aikalaistodistuksen, on ymmärrettävä pokerin säännöt, oltava silti pelaamatta ja huomattava, että pelaajat pelaavat tiettyjä mikropelejä myös potkimalla toisiaan pöydän alla. Aika rujo. Wittgenstein olisi tässä ajassa täysin häikäilemättömän pilkan kohteena, Monty Python rasismia ja sovinismia. Silti noitakin voi "syödä", jos siitä saa narsistisen efektin, mutta noita ei voi enää tehdä.

11.10.2017
Hyvä ystäväni aikanaan pohti, että D. Hašekin hyvyys jääkiekkomaalivahtina perustuu haluun olla ei suinkaan parempi kuin muut vaan absoluuttisen Hyvä - parafraseeratakseni: jatkaa Jumalan luomistyötä jääkiekkomaalivahtiuden puolelle. Tämä on mielenkiintoinen kela, koska tosiaan vaikuttaisi, että punavihreydessä on hivenen lipsumassa suksi tässä nimenomaisessa mielessä farisealaisuuden puolelle: esim. siinä missä vegaani tai eläinoikeushenkinen voi olla varmaan sitenkin, että ihmisen ongelmallinen suhde muuhun luomakuntaan nousee vilpittömäksi teemaksi, oli henkilö sitten sekaani tai vekaani, niin on myös paljon näitä, jotka selkeästi feilaavat karkeasti itse asettamansa rimat, jolloin väkisinkin tulee mieleen, että onko moraalilla oikeastaan mitään tekemistä omien tunnemaisemien kanssa, ja että onko sittenkin kyse pakosta tehdä jotain, mistä arvelee, ettei kaikilla ole kyseisiin kysymyksenasetteluihin syystä tai toisesta varaa. Jotenkin tämä tietty kiusaamisen kulttuuri. Tiedetään, miten toiset ajattelee, mutta evätään empatia, ja sen sijaan vittuillaan. Tämä ei tietysti karkeimpia juntteja vapauta vastuusta, mutta piirtää ehkä esiin määrätyn komplementäärisyyden.

12.10.2017
Totuus on häpeän vankina. On lauseita, joiden sanomisen välittömät vaikutukset painottuvat siihen, että ihminen paljastaa olevansa pihalla vallitsevasta kielipelistä. Kielipelin ensisijaisuus totuuteen nähden on tämän ajan ilmiö.

Jos pikkuporvari osaisi puhua, se saattaisi sanoa, että "totuus on juutalainen salaliitto".

13.10.2017
Ideologiakriittinen positio on vähän sama kuin valtaideologian kanssa sujut oleva "normaali" tyyppi joutuisi herätyskokoukseen ja kun olisi siinä varautunut ja nyrpeä, muut hymyilisi psykoottisesti ja kehottaisi rentoutumaan ja ottamaan porkkanapiirakkaa.
 
24.10.2017
luonnekuva 

Pitäjänmäen tehtaalla on tämmöinen yksi X, ollut töissä minä lie huoltopäällikkönä jo varmaan 20 vuotta. Liukuu pitkin käytäviä kuin laiva, luojan viemin katsein, Jumalan siimaa pitkin, niin kuin eräs tuttuni.

X puhuu itäsuomalaisittain ja on kuin 75 kilogrammaa flegmaa, mutta pilke flegmakulmassa. "Suomalainen johtamiskulttuuri perustuu keppiin ja porkkanaan. Porkkanan on oltava niin iso, ettei huuto kuulu, kun lyödään", hän konstateerasi jossakin paikan 200 sähkökaapista, jonne oli lipunut jälleen keneltäkään lupaa kysymättä, pelkällä rutinoituneen avainnipun heiluttelijan mandaatilla, taakseen katsomatta. Tunnen jatkuvaa kiusausta testailla X:n ilmeetöntä, voisiko sanoa ilotonta huumoria.

"Muuntamoon ei pidä mennä. Siellä on henki löysässä. Mutta tähän muuntamoon mennään. Tämä on erilainen muuntamo." 

"Erilainen muuntamo, identiteetiltään häilyvä", totean niin ikään kuin näkymätöntä heinänkortta purren. "Kyllä. Jatketaan."

7.11.2017
Nyt orastava totalitarismi rakentuu enemmän samastumisen ja emotionaalisen koskettuneisuuden varaan kuin järjen. Jossain mielessä Stalin oli perverssi kanttilainen. Nyt on tätä, että ei saa ajatella kylmästi.

10.11.2017
Cioran näköjään väittää kokevansa yhteisöllisyyttä muistellessaan susien ulvontaa esittelevän äänitteen äänimaisemaa.

Kirjallisuuden lämpötila on tosiaan +17 astetta, kuten Márai sanoi. Eilen olin mahallani teollisuushallin katolla olevassa pömpelissä ja lakaisin lattiaa ilmastointilaitteiden alta. Siinä vaiheessa tuokin kommentti olisi kuulostanut siltä, että olisin voinut kuristaa sen sanojan omalla silkkihuivillaan, à la kaikkeen sinullakin pellellä on aikaa ja energiaa. Samalla se on kuitenkin hyvää kirjallisuutta.

15.11.2017
Lumen saartamana Kalliossa, joka uskoo Hitlerin toiseen tulemiseen omien syntiensä - mm. patologisen narsismin ja älyllisen laiskuuden - lunastajana.

20.11.2017
Minusta tuo miten Gaillard on ruvennut eläinaktivistiksi kuuluu ehdottomasti ideologia-analyysin piiriin.
Ihan sellainen hajamuistiinpano. Särähtää jotenkin meikällä. Tai jotenkin se kritisoi tietysti ihmisen "valtaa" eläimiin, mutta se kuitenkin käytännössä pukeutuu yleensä kotipiirin eläimeksi. Jotenkin tuo on tuommoista superurbaania settiä, ei tavallaan tajua eläinten vaarallisuutta tai niiden "käytön" pakollisuutta ihmisen evoluutiossa. Ja jotenkin pakenee sitä, että ihmisiä on teknisesti vaikeaa rakastaa siihen, että eläinten tapauksessa se on helppoa, koska jotenkin käänteisesti, eläimet eivät valita aktiivisesti - ihmisen korviin ymmärrettävästi - oikeastaan minkäänlaisesta kohtelusta. Niitä voi myös aggressiivisesti ylirakastaa narsismin pohjalta, ilman että ne puree, kunhan niille antaa ruokaa jne.
 Ideologiat tavallaan ammentaa siitä että näkee maailmasta jonkun semmoisen tietyn ulkopinnan.

6.12.2017
Rakkaus on eräänlaista keräilyä: tunne paisuu itseriittoisuudessaan. Muistuttaa sitä pikkupoikien leikkiä, missä sytytetään kuivia lehtiä suurennuslasilla.

20.12.2017
Mikä tahansa alkaa kuulostaa henkilön korvissa saarnalta, edellyttäen ettei hän itse koskaan pohdi tekojensa ehtoja.

21.12.2017
nyky-suomen sanakirjasta:

"fiksu" = opportunistisen älykäs alistuja tiettyyn diskurssiin.

21.12.2017
non vitae sed scholae discimus

Se on yksi omituisuus, joka palaa aina koko ajan mieleen, että miten vähän koulu oikeasti valmistaa elämään.

Esim. työelämässä törmää useilta suunnilta samoihin ilmiöihin, joista ei vain ollut hajuakaan sen enempää kodin kuin yhteiskunnan kasvatuksenkaan myötä. Veikkaan myös että monilla on tässä se ero minuun, että heillä on mahdollisesti jo kotona lähtenyt mielenkiinto fokusoitumaan jollekin yhteiskunnan määrittelemälle erikoisalalle, eikä koulusta ole sitten haettukaan ymmärrystä.

Kouluissa pärjääminen on tietyssä määrin merkki jonkinlaisesta syrjäytyneisyydestä, ellei alaluokkaisuudesta.

28.12.2017
En tiedä onko kyse siitä, etteivät naiset löydä riittävän "koulutettuja" miehiä, vaiko jotenkin itse asiassa siitä, että nimenomaan naisilla koulutus tuottaa jonkinmoisen "kasvun" irti omista alemmuudentunteista semmoiseen vähän harhaiseen kaikkivoipaisuuskokemukseen. Ei ikään kuin koskaan aikuistu eroottisesti, vaan on ensin lapsi, ja sen jälkeen vihaa lasta sisällään.

2.1.2018
Foucaultmaisesti tuntuisi, että vallitsevassa diskurssissa on semmoinen jännä anodi ja katodi, että ihmiset, jotka haluavat kokea itsensä empaattisiksi, "ostavat" pureksittaviksi sellaisia hieman narsististen ja sosiopaattisten ihmisten sellaisia "seksikkäitä" ongelmia. Nämä kaksi jotenkin ruokkivat toisiaan sellaisia ihmisiä vasten, jotka eivät osaa tai halua dramatisoida itseään. Kun mietin, mikä oikeastaan vitutti X:ssä niin suunnattomasti, niin se oli ehkä juuri tämä ruumiiton empaattisuus, tai siis oikeammin mukaempaattisuus. Sen pelin voisi tavallaan oppia aika nopeasti, tarjoilla semmoisia triggereitä, laskeutumispaikkoja sellaiselle ihmiselle joka haluaa voivotella, miten tylyjä rakenteet on ihmisille. 
 On jokin määräinen artikkeli aina kaiken alla, joka takaa uskomattoman kognitiivisen ja emotionaalisen joustamattomuuden. Toisella puolin on ihmisiä, jotka tulevat haaskalle näiden itseensä levinneiden ruumittomien täti-ihmisten moraalin liepeille, ja heittäytyvät vaikka väen vängällä kärsijöiksi. Jokin tämmöinen se tanssi on.

7.1.2018
je suis trumpien

Olen oikeasti sitä mieltä, että tyypit, jotka luulee että kapitalismissa on substanssia tai että omaatuntoa hivelevät pienet teot pelastaa maailman, on paljon pahemmin yössä kuin Donald Trump. Donald on tauluteeveen henki, akuankan inkarnaatio, spektaakkelin mestari, sympaattinen bluffari, joka näyttää meille leikin tärkeyden, sen hengen, jonka urbaani hipsterivasemmisto on itseään performoidessaan täysin hukannut. Donald vie meidät kiihdytysajoihin ja jättää mixed wrestlingin sijaan identiteettipainia käyvät feministit oman onnettomuutensa nojaan. Foucaultin ("Je suis nietzschéen") hengessä: Je suis trumpien.

8.1.2018
Yle uutisoi taannoin "objektiseksuaalista, joka rakastuu ihmisten sijaan erilaisiin esineisiin". [...] "Nainen rakastui tulenpalavasti Eiffel-torniin, Berliinin muuriin ja giljotiiniin: 'En tunne samoja asioita, kun kosketan ihmistä'".

Tuo voi olla jokin mimesis-juttu, että maksimoi lähellä olevat katseet joutumatta alttiiksi toisen ihmisen läsnäololle mitenkään, tai toisaalta voi ajatella, että on kehittynyt jokin aisti, että rakastettu esine on valmistettu huolellisemmin kuin enin osa persoonista. Mikä on Fennoskandiassa toki totta.

9.1.2018

Ehkä myös eräs outo ääritapaus tämmöisestä: "muut eivät ole mun arvoisia - ilmaisen sen preferoimalla toisille mahdollisimman saavuttamattomia ominaisuuksia"?

nyky-suomen sanakirjasta taas:

"Älykkään tuntuinen" = sanoo asioita, joita en ymmärrä, ja on samalla ystävällinen.

9.1.2018
kunniakas

Onnittelemme pitkäaikaista kontribuuttoriamme herra X.Y:tä pitkästä ja yleisinhimillisesti täysin merkityksettömästä urasta kääntäjänä. No niin, tässä sulle R-kiskan pohjaan palanut kaardemummapulla ja 2,5 desiä Presidentti-litkua, ole hyvä. Miten ajattelit viettää seuraavat kymmenen vuotta.

Oheisenlainen kelakin vaikutti, kun otin suunnaksi uuden kotikaupunkini.

13.1.2018
totalitär

Eilen kuulin sivukorvalla Urheiluruudussa Palloliiton uuden pomon valinnasta. Lopuksi pakollinen kysymys Palloliiton kannasta tasa-arvoon.

Mietin, jos olisi vastannut: "Mielestäni tasa-arvon määrittämisessä pelkästään sukupuolen vinkkelistä - oletan, että tarkoitit enemmän tai vähemmän tietoisesti tätä - on kysymys tosiasiallisen tasa-arvon murenemisesta taloudellisen epäoikeudenmukaisuuden lisääntymisen ja yksilön elämänhallinnan edellytysten häviämisen vuoksi yhdistettynä sosiaalisen median ja muun pikaviestientäteknologian mahdollistamaan hieman harhaiseen elleipä patologiseen itsekeskeisyyteen. Taustavirtauksena tässä maallistumisen sisäisessä kryptouskonnollisessa skismassa on yleinen myöhäiskristillinen seksuaalihäpeä, ja nämä yhdessä luovat tarpeen kaikista sosiaaliyhteyksistään esiin abstrahoidun yksilön oikeustaisteluille."

"Kiitos."

"Kiitos."

21.1.2018
Jotkut tyypit on sivistyneitä siinä mielessä, että osaisi oitis paikalla toistaa ulkoa Prometheuksen käyntikortin.

22.1.2018
Reima Kampmanin mukaan taide on taiteilijan keino hallita torjuttuja tunteitaan. Jollakin muulla sama voi hänen mukaansa toteutua leikissä, työssä, hartauden harjoittamisessa, urheilussa tai "missä tahansa harrastuksessa".

Ihan tällä laskukaavalla työ on yksi kuudesta ihmiselämää mielekkäänä ja siedettävänä ylläpitävästä moduulista. Siitä voi laskea, että työpäivän oikea pituus on 4 tuntia, tai valveillaoloajasta tietysti hieman vähemmän, 2 tuntia 40 minuuttia.

3.2.2018
Feminismi on nykymuodossaan kallellaan herättämään vähän samaa vihaa kuin (varsinkin) ennen joku byrokratia. Neurootikot uhkaavat päästä valtaan.

18.2.2018
Olympialaisissa ideologia juhlii itseään.

Huolimatta hilpeydestään ja liikuttavuudestaan spektaakkelin yksi pointti on edelleen sama kuin Berliinissä 1936: katsojan, ja vielä enemmän katsomisesta kieltäytyjän on tunnettava syyllisyyttä siitä, ettei ole niin hyvä voimantuotossa - nykyisin: itsensä toteuttamisessa - kuin esikuvansa. 

Minä näen nuoren naisen liitävän kyljellään Korean taivaalla sukset x-asentoon väännettyinä, ja tunnen olevani jälkeenjäänyt kuin pompeijilainen mosaiikki.

19.2.2018
Tässä ajassa on sisäänleivottu sellaisen ilmiön siemenet, että kun seuraava iso kriisi tulee - sota, kuivuus, meteoriitti, espoolaisten maahanmuuttajien vyöry Euroopan rajoille ja yli, mikä vaan - niin näitä nykyisiä median esiin raapimia kaikenlaisia nyyhkytarinoita ja yliampuvia tunteenilmaisuja tullaan luulemaan aidoiksi, ja päivitellään, että kylläpä ihmiset on kovia ja kylmiä nykyään, ja 2010-luvulla vielä osattiin. Oikeasti täällä soi radiossa tällaisia biisejä kuin "I love myself and I don't need anybody else", ja ihmiset elävät oikeasti tuon mukaan, siis täysikokoisten ja ammatillisesti pätevien aikuisten, jopa eettisten esikuvien kulisseissa.

21.2.2018
Marseljeesin kohta "nähkää voittonne ja meidän kunniamme" (Voient ton triomphe et notre gloire) sisällissodan altavastaajana itsensä mieltävälle osapuolelle puhumisen kontekstissa tuo mieleen ajatuksen, että sanat onkin tehnyt manipulatiivinen taho, ja ettei tuo persoonapronominin vaihto lauseen kesken ole ehkä täysin sattumaa.

16.4.2018