torstai 19. joulukuuta 2019

ensisuudelma

Säälin kaikkia, joiden ensisuudelman tapahtumapaikka ei ole Pieksämäen asemabaari.

En tiedä nimittäin, mikä olisi romanttisempaa kuin matkustaa sisäänpäinkääntyneesti piilomasentuneesta
suorittajanuoresta itsensä suosiolla pelleksi muuttaneena junalla kotiin tahallaan koukeroista kautta niin, että joutuu odottamaan länteen kulkevaa yöjunaa tuntikausia Pieksämäellä. Oikeasti: olin noihin aikoihin niin omituinen, että saattoivat vaikka mielenoituksessa luulla minua salaiseksi poliisiksi.

Tämän päälle kun vielä menee nojailemaan baarin tiskille ja kajareista soi R.E.M:n "The Great Beyond", jonka kertosäkeen sanat kuulee väärin muodossa "answers from the graveyard", onkin kaikki viimeisen päälle viritetty sitä varten, että pari paikallista eukon esiastetta tulee tekemään tuttavuutta mystisen vieraan kanssa tämän vanhanaikaista matkalaukkua ihmetellen. Naiskaksikko tunsi kuulemma jo kaikki muut paikallaolijat.

Molemmat naiset olivat kuvankauniiksi tälläytyneitä ja kovia tyttöjä juomaan. Toisella, brunetilla, oli kyllä pääagendana maksattaa valkovenäläisensä miespuolisella taholla, mutta blondin flirttailuinnostus tuntui aidolta. Ajan mittaan ilmeni, että hän oli - ainakin joiltain sielunosiltaan - jonkinlaisen ylimalkaisen ja hahmottoman pelastuksen tarpeessa, ja uhosi suurimmassa humalan tilassa jopa tulevansa mukaani yöjunalla Jyväskylään, missä kaikki on tunnetusti suurempaa ja kauniimpaa. Kontribuutiona tuonaikaisiin hieman autistisen kuuloisiin keloihini yhteiskunnan yleisestä hirveydestä nainen mainitsi merkittävänä epäkohtana, että opintotuki ei meinannut riittää kissan kanssa elämiseen.



Koko naissuku paistoi noihin aikoihin kokemuksen vähyyden ja hormonaalisen kokoonpanoni vuoksi elämääni suoraan kuin keskipäivän aurinko, ja näiden vartavasten miellyttäviksi laittautuneiden naisten kanssa hengaaminen tuntui suorastaan maagiselta, jo itsessään täydelliseltä ylisuoriutumiselta. Hajuvesi huumasi ja tunnelma yltyi. Muistan elävästi, kuinka jossain vaiheessa totesin blondille, että "sulla on valtaa muhun" - se tuntui paitsi filosofiselta huomiolta, jotenkin hyvältä tunnustaa suoraan ääneen. 

Vaistosin, että nainen piti tuosta itselleen luultavasti verbaalisessa muodossa yllättävästä havainnosta. Eräs klassisin sukupuolten välinen piruettihan on perinteisesti, että (ainakin nuoret) naiset eivät seksuaalisuutensa ja arkipersoonansa välisen miedosti psykoottisen splitin vuoksi tajua omaa valtaansa elämän eri tilanteissa, vaan käyttävät sitä sen sijaan ikään kuin tajunnallisen tilinpitonsa ulkopuolella. Tässä mielessä kommentillani taisi olla tässä yhteydessä paradoksaalisti jokin välitön tasa-arvoistava vaikutus.

Jossain vaiheessa juomienlipityssessiota keräsin sitten kaiken rohkeuteni ja toimitin ritarillisen suutelo-oikeusanomuksen. Lupa heltisi kahdessa erässä: ensin eräänlaisena varovaisena pusaisuna, vähän kuin neidon kunnian mukaisena kielteisenä vastauksena koko homman oikeutukseen, ja sitten toisaalta tämän jälkeisen naamanilmeeni havainnointiin perustuvuna huomattavasti intohimoisempana sivuhuomautuksena, että ei ne kunniat ja oikeutukset nyt aina niin tärkeitä ole.

Sanomattakin selvää, että muutamalla seuraavallakin viikonloppuvapaalla tein vielä saman kierroksen, mutta aivan samaa magiaa niillä reissuilla ei enää ollut. Ensinnäkin selvisi, että hieman Deliverance-elokuvan porukkaa muistuttavat varjot baarin nurkissa olivat puhelleet asioista tytön avomiehelle, jonka olemassaolo materialisoitui minulle vasta tässä vaiheessa. Niinpä jätkä istui seuraavalla kerralla samassa pöydässä minua vastapäätä, kasvoillaan vähäeleisyydessäänkin tenttaava ilme. Aistin, kuinka hän yritti tehdä päässään laskutoimitusta, että mitäköhän hittoa täällä nyt oikeasti tapahtuu tai on tapahtunut. Vaistosin, että poikkeama tuolloisen hahmoni ja hänen odottamansa häikäilemättömän kilpakosijan välillä oli hänen aivoilleen liikaa.

Tyttö liplatti vieressä jälleen kerran kännissä ja oli naisten iänikuiseen konfliktinkäsittelytyyliin kuin kaikki maailman ihmiset voisivat olla ystäviä juteltuaan hetken säästä. Nuori mies, semmoinen habitukseltaan ilmeisen puolimaalainen, katsoi minua hetken tuimahkosti, sutaisi sitten hiuksiani – ja suuteli suulle. Luulen, että en ole koskaan sen jälkeenkään nähnyt missään yhteydessä tyylikkäämpää ja oikeudenmukaisempaa kostoa. 

Näimme toki sitten tytön kanssa vielä tämän jälkeenkin, mutta en enää halunnut enempiä puuttua hänen betonielementtitalon asunnon kokoiselta ja muotoiselta vaikuttavaan elämäänsä. Luulen, että hänessä kyti loppuun asti pieni epävarmuus, mihin, miksi ja miten elämässä pitäisi edetä. Kerran juotuaan normaaliakin reippaammin hän kutsui "tanssimaan", mitä olen joidenkin naisten huomannut käyttävän eroottisen kanssakäymisen viikunanlehtenä, vähän kuin miehet ennen ostivat pornolehden mukana toisen lehden kuoreksi.

Mutta eiväthän nuo tanssit näissä tunnelmissa aina niin suju, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa nainen kaatui jossakin vaiheessa hämmennyksekseni kanveesiin kuin mäkihyppääjä. Koin itseni vähän epäonnistuneeksi kavaljeeriksi, mutta jos täysin rehellisiä ollaan, niin erinomainen suoriutuminen anekdootinmetsästäjänä lohdutti minua suuresti.

kansallislaulu B

[huom: kansallislaulu A, joka kertoo muun muassa talouskasvun, ilmaston muuttumisen ja kansojen välisen vihamielen välttämättömyydestä ja ikuisuudesta ja siitä että napajää on jopa paksumpaa aina kun polttoaineen hinta on matala, sekä kulttuurien sopeutumattomuudesta syynä arabimaiden sisällissotiin osallistumiselle, on vielä kesken.]

hyvät ihmiset ja ne, jotka haluatte 
määritellä itsenne joksikin muuksi
riisukaamme päähineemme
kansallislaulun B ajaksi

me uskomme vapaaseen valintaan
ja ikuiseen karkaamiseen
edellisen sukupolven miehiltä
opimme uhriutumaan
edellisen sukupolven naisilta
vaivaantumaan ja kiusaantumaan

on hyvin vanhanaikaista 
ja ahdistavaa
ettei kaikki ole yhtä
siinä on jotenkin liikaa lukittua merkitystä

kajoaminen saippuakuplaan
on aina vallankäyttöä,
ja puistonpenkin kivisessä jalassa
inhottaa liima tai naula.

hyvä elämä naiselle ja lapselle
ei ole keltään muulta pois,
hyvä elämä eläimelle, lapselle
ja tila keltään muulta pois!

jokainen on puolellamme
tietämättään tai tahallaan
jokainen on puolellamme
tahtomattaan tai muuten vaan.

keskiviikko 18. joulukuuta 2019

syksyn hetki

Kenialaisella pakolaisleirillä syntynyt pikimusta norjalaisfutari Tokmac Chol Nguen kiitämässä nenäni edestä siirtolaisvastaisella retoriikalla asemansa vakiinnuttaneen Orbánin eli kuningas Vihtori I:n kavereidensa kanssa ylihintaisilla sisäpiirikaupoilla rakennettumassa uudessa Ferencvárosin stadionissa - siis "unkarilaiselle" palkkasoturijoukkueelle kunniaa keräämässä. 
 Tökmag, kuten Tokmac vääntyy unkariksi hellittelymuotoon - "kurpitsansiemen".
pullopostia

Kerran minulle soitti humalainen ukko. Hän esittäytyi kymmenen vaikeaselkoisen lauseen jälkeen Matiksi, mikä oli hämmentävää, koska ainoa tuntemani Matti ei ollut bilemiehiä. Oli hyvin vaikeaa tajuta, oliko kysymyksessä sekaannus, pilailu vai jopa jokin tarttumista vaativa ongelma. "Minä olen Matti... ja haluan kysyä, että miten sinulla menee?" ääni sammalsi.

"Ai miten niin miten mulla menee... tai siis..." "No että onks hyvä meininki. Koska täällä meillä on hyvä meininki. Ja et onks sulla hyvä meininki. "Niin siis sori mut vielä kerran, mistä me... miks sä soitat just mulle ja just nyt?" kyselin äärimmilleni hämmentyneenä, kun en voinut olla kovin varma, kummassa päässä lankaa pihallaolo vallitsi vahvemmin. "Ollaan Tampereella! ....  Minä oon Matti." - Niin, mutta, kerrotko... "Ei ku mää oon tässä baarissa. Tässä on sun numero tässä puhelimessa, niin mä sitten soitin tähän."

Yhtäkkiä valaistuin: olin joskus tosi monta vuotta aiemmin tupareiden jatkoilla mälsänä naisia baarin nurkasta katsellessani ottanut tiskillä olleesta lankapuhelimesta numeron kirjaamiseen tarkoitetun paperinpalan irti muovitaskustaan ja kirjoittanut siihen oman kännykkänumeroni. Itselleni virittämäni ansa oli lauennut juuri niin kuin tarkoitin.
rautaa rajalle

Maahanmuuttokeskustelu ei kuulu Euroopaan. Ei puolesta, ei vastaan. Rajat kiinni ja tuontitulli koko amerikkalaiselle hahmotustavalle.
huippu

Naiset ovat valloittaneet politiikan huiput. Sama toisin päin: politiikan huippu on muuttunut näyttäytymis- ja hoiva-alaksi.
sylttytehdas

Minulla on silloin tällöin tapana Lahjattomuustutkimuslaitokselta saadun tutkija-apurahan turvin tutkia yleisesti vallitsevan neurastenian sukupuolikorjattua mediaanitasoa (gender-adjusted median level of generally prevailing neurasthenia). Edellinen tutkimus toteutettiin vuonna 2009 kävelemällä kaupungilla tahallaan avonaisin kengännauhoin ja tilastoimalla asiaa kommentoineiden ihmisten äänensävyjä ja karakteristiikkajakaumaa. Tutkimuksen osiot olivat vasen kengännauha auki, oikea kengännauha auki sekä molemmat kengännauhat auki.

Nyt kokeilin piruuttani kirjoittaa käännöksessä, tietoteknisessä tietojen anonymisointiin liittyvässä kontekstissa, englannin fraasin strip off käännöksenä "riisuu pois [internet-osoitteet]". Palaute: "olisin käyttänyt paikoin neutraalimpaa kieltä", "... liian konkreettinen" ... "tässä lausessa oli jotenkin negatiivinen sävy*".
 Tästähän se korrektius kumpuaa. Persoonattomuus ja liian fyysisten mielikuvien välttö, esimerkiksi se, mikä nyt koetaan "tuotteissa" ja ylipäätään ns. "taloudessa", on osaltaan pelastusta liialta lihalta ja eräs uskontojen iänikuinen peruskaiku.

*olisi pitänyt kai vaihtaa sanan sanottavaa sijaan kerrottavaa, en kylläkään jaksanut

sunnuntai 15. joulukuuta 2019

politobiologiaa sekä yrittäjän valitus liian kevyestä verotuksesta ja konkreettinen toimintasuositus

I.

Tajusin muuten tässä, että ainakin ääripäistään vääntymä uuskonservatiivit vs. "punavihreät" saattaisi selittyä ihan silläkin, että ihmisen biologinen alusta kapinoi kemikaaleilla ja muulla manipulaatiolla muutettua tajuntaa kohtaan.

Yksinkertaisesti on näin, että teknologian "kehitys" on aiheuttanut tietynlaisen kulttuuristen kenttien ja koodeksien lahoamisen (alkaen jo ns. "seksuaalivalinnan" siirtymisestä fyysisestä maailmasta tyyli- ja mielikuvamaailmaan ja päätyen arvontuotantoketjujen maantieteestä irtoamisen tyyppisiin ilmiöihin).  
Samalla työpäivät ovat muuttuneet stressikuorman kautta monilla tietyllä lailla 24-tuntisiksi, koska toimiminen oman elämän toimitusjohtajana satunnaisia korvauksia vastaan käytännössä estää regeneroitumisen.

Tämä aiheuttaa tilanteen, jossa työ"elämän" pahiten tuhoamat tai syrjäyttämät ihmiset - mahdollisesti monennessa polvessa työtä ja rahaa vähemmän merkitseviksi "todistetut" - eivät enää ole käsitettäviä ja plausibiliteettitasolla mahdollisia ihmispersoonia - siis tasolla, jolla eläimet esim. vaistoavat lajitoverinsa ulkomuodon ja käytöksen välisen jonkinlaisen rajapinnan kautta. Tämän sijaan mielialalääkevetoisuus ja libidon valjastaminen selviämistaisteluun tuottaa niin armotonta lässytystä, että se herättää tällä arkaais-biologisella tasolla tietyssä väestönosassa sitten eräänlaisen peto vs. kasvissyöjä -reaktion - sanotaan nyt keljuilun tasapuolisuuden vuoksi, että näin käy väestönosassa, jossa vastaavasti hoitamattomat mielenterveyden häiriöt ovat ehkä dominantimpia, koska persoonan luontaisempi autoritäärisyys saa olemaan ongelmoimatta niin itsen kuin oman kulttuurinkin tuhoamista systeemin hyväksi.

Tässä suhteessahan muuten populaatioiden luontainen ruokavaliohabiitti osuu jollain lailla yksiin tämän hieman oudon ja abstraktin spekulaationi kanssa. Tavallaan puolihullut eläkeläiset, testosteroniylimäärän vuoksi luonnostaan tyhmät nyrkkeilijämäiset, kaappiseksuaaliset jne. haluaa jollain aivan eläimisellä tasolla ikään kuin "ahmia pakenevat", joiden puheissa ja eleissä tietty elämän (tai siis tarkemmin sanottuna kapitalismin) painon alle nujertuneisuus alkaa näkyä jo ahdistavan selvästi.

Heitän tämän nyt vain tämmöisenä yhtenä lisäavauksena. Minulle on alkanut kristallisoitua viime aikoina aika vahvasti sellainen, että ilman kiinteistö- ja muun spekulaatiovarallisuuden radikaalia uusjakoa ja sen kasaantumista estävää, systeemistä eniten kärsivien eli lahjakkaampien ihmisten oikeuksien tuntuvaa laajennusta emme saa ikinä oikeasti sen enempää esimerkiksi viherrettyä maailmaa kuin myöskään palautettua koherentteja territoriaalisia kokonaisuuksiakaan. (Toivon tosiaankin, että uuskonservatiivien täysijärkisempi osa sentään vilpittömästi pyrkii tähän - muutaman tällaisen tapauksen ihan tunnenkin. En samalla kiistä, etteikö sankka typerämpi aines heidän joukossaan aiheuttaisi radikaalia ahdistusta itsellenikin.)

II.

Kapitalismi olisi nähdäkseni kuitattava mahdollisimman pian epäonnistuneena ihmiskokeena, mielellään jo lähivuosisatoina, vaikka tiedän, että lauman uskonnollisia tuntoja on vaikeaa muuttaa yhtäkkiä. 
 Eli tavallaan vaadin jotain sen tapaista kuin 1800-luvun eurooppalaisten porvareiden eli liberaalinationalistien (!) esittämät maareformit tms. - mutta nyt maareformi pitäisi tehdä aineettomuuden kentässä, eikä mittakaava voi enää olla missään tapauksessa yksikäsitteisen kansallinen. Kyseessä on tässä looginen mahdottomuus à la müssen, ei eettis-subjektiivinen mahdottomus.

Kysymys siis palautuu informaationkulun nopeutumiseen fyysisen rahan kulkunopeuden ohi ja yli, jolloin rahasta on tullut tuotantoväline* - yläportailla tämä ilmenee niin, että rahalla voi tehdä lisää rahaa ilman riskejä mm. kiristämällä tai muuten vain hyötykäyttämällä valtioita ja yhteiskuntia, kun taas alaportaalla niin, että ostaminen ja vuokranmaksu on monille jo oikeastaan ainoaa tuotannossa mukana oloa. Teemme koko ajan vähemmän sellaista, mitä ei joku ostovoimaisempi - valtio vielä, luojan kiitos, jotenkuten lukeutuu näihin tahoihin - ole käskenyt meitä tekemään. Tässä suhteessa asemamme on jopa absurdimpi ja psyykkisesti tuhoisampi kuin maaorjalla, joka sentään toimi omassa yhteisössään ja teki suunnilleen sitä, mitä siihen aikaan olisi tehnyt todennäköisesti muutenkin.

Haluaisin, että valtiot voisivat riittävän selkeällä, yhtenäisellä ja suuruisella verotuksella huolehtia siitä, etten joutuisi ensinnäkään tuhlaamaan päiviäni "yrittämiseen", toiseksi yrittäjänä tuhlaamaan päiviäni epäsuoralla osallistumisella tuottamattomaan spekulaatiokisaan itseeni nähden käytännössä saneluvalta-asemassa toimivien suuryritysten puolesta tiettyjä toisia suuryrityksiä vastaan. Spekulaation raja menee mielestäni yksityishenkilöllä suunnilleen talletussuojan kohdalla, eli tätä rikkaampien luomia tuotantoyhteisöjä pitäisi mielestäni voida boikotoida esim. perustulon tai markkinataloudellisen toiminnan (suoraan saman ostovoiman ihmisille tuottamisen) varassa.
 Huom: voida boikotoida. En puhu mistään pakoista. Mutta haluan oikeuden elää osallistumatta sosiaalisen anomian leipomiseen omalta tuntuvissa yhteisöissäni sekä kaiken maankuoreen kasautuneen energian polttamiseen parissa vuosisadassa käytännössä pelkän laiskuuden ja omahyväisyyden vuoksi. 

Mutta siis, summa summarum, nettiajan New Deal kehiin. Facebookin ja Googlen paloittelu osakkuuksiin, mahdollisesti joillain mittareilla/kannustimilla sen mukaan, miten paljon kukin ihminen niissä oikeasti tuottaa arvoa. Talletussuoja tai muu vastaava edes viitteellisesti reaalitodellisuudesta otettu suure käyttöön jonkinlaisena markkinatalouden ja kapitalismin välisenä rajapyykkinä, eli siitä eteenpäin transaktiot voisivat olla yksinkertaisesti täysin julkisia, mahdollisesti ihan yksilöiden tilitkin. Eli siis kapitalisti saisi edelleen olla, mutta ei sillä tavalla puskista ja vailla yleis-julkista vastuuta kuin nyt.


hah




Ei ole mitään blogin terävintä tekstiä tämä B-osa tässä.
*Asteriskikohtaan: informaatio se vasta tuotantoväline onkin, ja sehän se ongelma 
on. Toiseksi: ihmisten pitäisi oppia laajemminkin hahmottamaan verkostoja ja 
kokonaisuuksia. Esim. informaatio on juuri talouden infrastruktuuria, noodisto, eikä 
toimi hyvin tuotantovälineeksi ajettuna. 
 Informaatiotalous on täysin yksinapaista, se on kuin luotu monopolisoitumaan, ja
 koska se ei ole minkään hallituksen alaista varsinaisesti, se aiheuttaa hillittömiä tappioita 
kansantalouksille.
 Mutta noin muutenkin. Raha järjestelyperiaatteena hämää arvostamaan tosiasiallisia 
verkostoja väärin, olemaan näkemättä kenttiä. Rahan liikuttelu on itsessään omanlaistaan 
outoa "suunnitelmataloutta", jossa on aina riski, että subjektiivisuus - eräänlainen 
pyrkimysten esanssi - kaappaa koko kentän, tai ainakin epäterveen suuria paloja siitä. 

Esimerkiksi tätä jälkikäteistä kommenttia kirjoittaessani on päällä pandemiatilanne, 
jonka hallintayrityksissä näkyy uskomaton naiivius sen suhteen, että kenttiä ei voi hallita 
kokonaan ulkoa. Ei olla laskettu kunnolla, että kenttiä välittäviin verkostoihin jää 
väistämättä liikkuvia osia, vaikka olisi mikä sulku. Koko varautuneisuus on osoittaunut 
sellaiseksi, että ollaan ajateltu, että minkä tahansa tilanteen ulkopuolelle voi astua 
hallitsemaan sitä.