torstai 20. syyskuuta 2018

Voisin vaikka vannoa, että katolisilla ihmisillä on erilainen naamanilme kuin protestanttisen kulttuuripiirin ihmisillä. Eihän se varmaan mahdotonta olekaan: kasvoissa on hirmu määrä lihaksia, joiden kireys ja löysyys vaihtelee varmaan suhteessa vaikka mihin, aivo- ja ryhtilähtöisesti nyt ainakin, ja varmaan senkin mukana, millainen perusetäisyys tai -läheisyys ihmisten välillä kulttuurissa vallitsee. Lisäksi varmaan vaikka mikä muu parametri voi olla taustalla, silmien kyynelverhon kemiallisesta koostumuksesta alkaen.

Tässä puhun tietysti kulttuurivyöhykkeiden tasolla, en tarkoita mitään yksilöiden uskonkokemuksia - esimerkiksi paperilla tietääkseni katolinen T. Soini ei voisi ilmiolemukseltaan iki maailmassa generoitua katolisessa tai ortodoksisessa kulttuuripiirissä.

En osaisi välttämättä kuvailla noita ilmeitä adjektiivein; ehkä siitä katolisesta tulee mieleen jotenkin "naiivi" - vähän sellainen, joka voi tosiaan yllättyä, että kulttuuristen kieltopiirien ytimestä löytyy kyynistä tabujen hyötykäyttöä (viittaan esimerkiksi nykyisin esiin nouseviin lasten hyväksikäyttöskandaaleihin). Toisaalta ilme on jotenkin hämärästi myös innokas ja jollain tavalla todennäköisemmin lämmin. Jokin elämän väreily siinä on, kun taas pohjoisempi ihminen näyttää vähän sellaiselta rehvakkaalta, epähämmentyneeltä, hänen kasvoilleen on siirtynyt tietty rutinoituneisuus ja itseluottamus. Auton ovi läimähtää kiinni kuin koko prosessi olisi osa kroppaa.

20.9.2018

2 kommenttia:

  1. Katoliset on siitä kummia marionetteja, kun niillä on Jumala vasemmalla olkapäällä ja paholainen oikealla, mutta samaan aikaan vasenkätisyys on niille synti. Se on paljon henkisempi elämäntapa kuin lutherinpalvojilla kun lutherinpalvojat palvoo salaa perversioissaan suurta mahaa eikä välitä olkapäistään tuon taivaallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuhannen ja yhden yön tarinoissa oli paljon tuota, että toinen käsi näytti olevan varattu hygieeniseksi, toinen oli sitten paskakäsi.

      Luulen, ettei poliittinen vasen ja oikeakaan tule siitä, että kuka istuin missäkin jossain Ranskan barlamentissa, niin kuin usein kerrotaan, vaan kyllä se lähtee tuosta elimistöllisestä jutusta. Rupusakki on "saastainen", jopa demoninen. Kriisin tullen velvollinen selittelemään itseään.

      Poista